Решавање раскола: Чије очи онога и труње

Решавање раскола: Чије очи онога и труње

У званичним документима из 1997. године патријарх Вартоломеј је јасно истицао да је Украјина јурисдикција Руске Православне Цркве. Као што знамо, 2018. године Патријарх је окренуо причу за 180 степени изјављујући да је Украјина јурисдикција Фанара. Ова промена имала је за циљ да оправда мешање у туђу јурисдикцију.

Свима нам је јасно да је мешање у туђу јурисдикцију тежак канонски преступ, а покушај промене саме екслисиологије који прати све сличне поступке Фанара је нешто још далеко горе. Међутим, овакво понашање Фанара има дуг историјат. Унутар самог Цариградског патријархата мешање Патријарха у унутрашње ствари њихових појединачних архиепископија и епархија јесте трајна одлика патријарховања патријарха Вартоломеја. Тако је од самог почетка његове службе.

Још деведесетих година прошлог века и раних две хиљадитих, Грчки Архиепископ Аустралијски Стилијанос (Цариградски Патријархат) писао је у Патријаршију износећи своју веома основану критику несинодалног (несаборног) начина одлучивања. Архиепископ је и сам био жртва мешања Патријарха у унутрашње ствари његове Архиепископије. Тако је без консултација са њим као Архиепископом постављњен његов викар који му је правио озбиљне проблеме.

У једном своме тужном писму из 2003. године Архиепископ поручује Патријарху Вартоломеју да уместо што показује наводну бригу за отпале у раскол вернике који су направили „цркве“ по сиднејским гаражама, и притом прави њему као законитом Архиепископу проблеме, да би било боље да покуша да поврати приграбљене цркве у својој архиепископији (цариградској) које је присвојио „папа-Ефтим“. Ефтим је иначе „Патријарх“ неканонске твз. „Турске Православне Цркве“. Поглаварство у тој „цркви“ је преношено са оца на сина тако да је та „црква“ породични пројект. На трону су се смењивали Ефтим I, II, III и IV.

Порука Архиепископа Стилијаноса Патријарху Вартоломеју била је јасна. Она је у суштини Јеванђелска порука: „А зашто видиш трун у оку брата свога, а брвно у оку своме не осећаш?“ (Мт 7, 3). Зашто решаваш расколе у туђем дворишту, а расколе у своме дворишту не видиш? Како може да те жуља трн у оку брата твога, а брвно у твоме оку ти не смета?

Како је било онда тако је и данас. Патријарх је одлучио да и у Украјини „зацели раскол“ као некада онај по сиднејским гаражама. Одлучио је да у Украјини извади туђе труње из туђих очију. Али учинио је то на један сасвим нови начин, који никоме до сада није ни пао на памет. Прогласио је туђе очи за своје да би тиме „оправдан“ могао по њима да чачка и вади труње.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s